@article{oai:sapmed.repo.nii.ac.jp:00016273, author = {堀口, 雅美 and 今野, 美紀 and 木口, 幸子 and 井瀧, 千恵子 and 吉田, 安子 and 長谷川, 真澄 and 澤田, いずみ and 和泉, 比佐子}, journal = {札幌医科大学保健医療学部紀要 = Bulletin of School of Health Sciences Sapporo Medical University, Bulletin of School of Health Sciences Sapporo Medical University}, month = {Mar}, note = {平成12年度カリキュラム改正に際し、本学看護学科において看護過程の概念、各看護専門領域に共通する用語のガイドライン、および学年別学習目標の検討を行った。カリキュラム改正1年目ということから、看護過程を教授することのねらい、看護過程の定義と構成要素、各看護専門領域で共通する用語を中心に検討した経緯をまとめた。看護実践能力を育成するための看護教育カリキュラムにおいて、看護過程はその中心的要素のひとつである。このため看護過程の教授のねらいを、学生が看護活動の場において「看護過程」を活用できるようにするために論理的思考を育成し、対象の健康状態の理解および看護技術を提供するときに「看護過程」を活用できるようにすることとした。そして「看護過程」を論理的思考を活用しながら、看護ケアを系統的に行う方法であると定義し、その構成要素にはアセスメント、健康課題の特定、目標の設定、計画、実施、評価の6側面があるとした。また、看護過程についての用語のガイドラインを作成し、学年別学習目標を検討した。今後は実際の学習内容と比較し、今回の検討内容の妥当性を検討することが課題である。Working group on "nursing process" in the Department of Nursing, School of Health Sciences, Sapporo Medical University We held a discussion regarding guidelines for technical terms and learning objectives for a course in "nursing process" with colleagues within the Department of Nursing, School of Health Sciences, Sapporo Medical University. Topics coverd included concepts, guidelines for technical terms, and learning objectives for a course in "nursing process". The goals of teaching "nursing process" are the development of logic and critical thinking, and their practical application by nursing students. We defined "nursing process" as a systematic approach to providing care based on logic and critical thinking. The "nursing process" consists of six phases: assessment, identification of health-related tasks, the determination of objectives, planning, intervention and evaluation. It was clarified that we will need to compare this activity report with actual courses in "nursing process" going forward.}, pages = {113--119}, title = {本学看護学科における「看護過程」に関連する用語と学年別学習目標についての検討経過}, volume = {4}, year = {2001} }