@article{oai:sapmed.repo.nii.ac.jp:00016264, author = {加藤, 欣子 and 平野, 憲子 and 和泉, 比佐子 and 工藤, 康子 and 野地, 有子}, journal = {札幌医科大学保健医療学部紀要 = Bulletin of School of Health Sciences Sapporo Medical University, Bulletin of School of Health Sciences Sapporo Medical University}, month = {Mar}, note = {訪問看護ステーションの指導者が、基礎教育課程の在宅看護実習をどう受けとめ、学生に何を学んで欲しいと思っているかを明らかにする為に、訪問看護ステーションの実習を担当している看護職員にフォーカス・グループ・インタビューを実施した。訪問看護ステーションが実習を引き受ける意義は、学生が在宅看護や継続看護を学ぶ機会であり、ステーション側にとっては訪問看護職員の自己啓発の機会、多くの看護職に在宅看護の重要性を広める機会と受けとめていた。また、在宅看護の教育者としてより良い学びをさせたいという責任を感じる反面、充分な指導体制が整備されていないための負担も感じていた。学生に学んで欲しいことは、療養者のその人らしい生活を実感するなどの対象理解と、対象を尊重した看護ケアのあり方、継続看護の重要性、そして広く看護に興味や関心をもつことであった。The purpose of this study was to identify home-care nursing(HCN)instructore's awareness regarding how they understood HCN students'practice, and what they want students to learn in home care.Participants of this focus group interview are HCN instructors who educates students of our university. The meaning that HCN instructors undertakes HCN students'practice are the students'opportunity to learn HCN and continuum of nursing care. Moreover it is the opportunity to enlighten selves for home-visit nursing staff and to popularize the importance of HCN in a lot of nurses. Also, the nurses as the educator of HCN notice the responsibility that they want those students to have the better learning, but on the other hand they feel the load that enough coach system is not provided. The HCN instructors hope the students to understand that the life of the patients is suitable for the person and the ideal ways of nursing care which respected the patient and their family, and the importance of continuum of nursing care. And then, they hoped the students to have an interest and an appeal in nursing widely.}, pages = {65--77}, title = {看護学生の在宅看護実習に対する訪問看護ステーション指導者の受けとめ : フォーカス・グループ・インタビューの手法を用いて}, volume = {5}, year = {2002} }